Relationer; stärkande tankar.

  • Det är okej att vilja ha eller behöva något i en relation.
  • Jag har alltid möjlighet att be någon om det jag vill ha eller behöver.
  • Jag kan stå ut även om jag inte får det jag vill ha eller behöver.
  • Om någon säger nej till mina önskemål betyder det inte att jag inte borde frågat.
  • Om jag inte når mina mål i en situation betyder det ändå att jag gjort så gott jag kunde.
  • Att hävda mig när det gäller "småsaker" kan vara lika viktigt för mig som "stora" saker är för andra.
  • Jag kan kräva mina rättigheter och fortfarande vara en bra människa.
  • Att andra människor inte hävdar sig betyder inte att jag måste låta bli.
  • Det finns ingen lag som säger att andras åsikter är mer värda än mina.
  • Att ständigt ge är inte allt här i världen, jag är också en viktig människa.
  • Om jag nekar någon en tjänst innebär det inte att jag inte tycker om den personen, vilket personen säkert förstår.
  • Jag behöver inte under några omständigheter säga ja till andra bara för att de ber mig om något.
  • Att säga nej till någon gör mig inte till en självisk person.
  • Om jag säger nej till någon och den personen blir arg på mig innebär det inte att jag borde ha sagt ja.

Källa: Manual för färdighetsträning, bearbetad av DBT-teamet i Kalmar från boken Dialektisk beteendeterapi av Marsha Linehan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0