Stå ut när det är svårt.

Distrahera
- Aktivera dig. Ex promenera, pyssla, eller bara byta rum.
- Fokusera på den motsatta känslan. Ledsen - Glad, orolig - lugn osv.
- Tänk på annat. Läs, räkna ex maskor.
- Starka sinnesuttryck. Duscha varmt/kallt.

Sinnesuttryck
- Syn: Titta på naturen, TV, gamla bilder.
- Hörsel: Lyssna på musik, vågor, fåglar.
- Lukter: Te, doftljus, baka.
- Smak: Njut av något du tycker om.
- Känsel: Klappa djur, fotbad, kramas, krämer.

Förbättra nuet
- Fantisera: Att obehagliga känslor försvinner.
- Mening: Hitta något meningsfullt med smärtan.
- Slappna av: Avslappningsövningar, spikmatta, djupandning.
- En sak i taget: Koncentrera dig på en sak i taget, var medvetet närvarande i det du gör.


Kommentarer
Postat av: Jana

Jag behöver inte lära mig mindfulness, jag behöver öva MINDLESSNESS. Jag analyserar allt och alla hela tiden, observerar omvärlden för att inte missa vad någon jag inte känner har för färg på skorna, jag räknar primtal och memorerar bilnumret på varenda jävla bil jag möter.

Mindlessness, tack!

2011-11-02 @ 05:00:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0