Att hantera relationer; övergripande mål.

Dessa punkter kan vid första titten verka väldigt luddiga. Men läs igenom dem, fundera över vad som står och hur detta passar in i dina relationer. Använd frågeställningarna när du arbetar med att hantera dina relationer.


Effektivitet: Att uppnå dina mål och nå resultat i en situation.
- Se till dina grundläggande rättigheter.
- Vägra att uppfylla ovälkomna eller orimliga mål.
- Få andra att ta din åsikt på allvar.
Frågor: Exakt vilka resultat eller förändringar vill jag uppnå i den här situationen? Vad måste jag göra för att uppnå dessa resultat? Vad fungerar?

Goda relationer: skapa och bevara goda relationer.
- Handla på ett sådant sätt att den andra personen tycker om och respekterar dig.
- Skapa balans mellan dina omedelbara mål och relationens bästa i ett längre perspektiv.
Frågor: Vad vill jag att den andra personen ska tycka om mig efter vårt möte? Vad måste jag göra för att skapa eller bevara en relation?

Självrespekt: bevara eller förbättra självrespekt.
- Respektera dina värderingar och uppfattningar. Handla på ett sätt som stämmer med dessa.
- Handla på så att du känner dig kompetent och kapabel.
Frågor: Hur vill jag se på mig själv efter vårt möte? Vad måste jag göra för att det ska bil på det sättet? Vad fungerar?


Källa: Manual för färdighetsträning, bearbetad av DBT-teamet i Kalmar från boken Dialektisk beteendeterapi av Marsha Linehan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0